all good things are wild and free

someone else's story.

vet ni vem flickan här under är? hon heter kordeza, och är lycklig med sin familj efter ett bröllop och ett nyfött barn. men det är något speciellt med kordeza. kordeza är 11 år gammal och en av världens yngsta mammor. hennes pojkvän, jelizako, är 19 år gammal.



jag vet att vi överallt i världen har olika synpunkter på saker och ting, och att alla har rätt att göra som man själv vill, men i såna här fall är ingenting rätt enligt mig. det står i artikeln, som ni kan läsa HÄR, att det är vanligt 13åringar blir bortgifta. 11 eller 13 spelar ingen roll. jag tycker att det är fruktansvärt fel ändå. kordeza säger en sak som oroar mig lite: "nyss lekte jag med mina leksaker, nu är min baby min nya leksak". en baby är ingen leksak? en baby är något man måste vårda ömt i flera flera år framöver. när hennes baby är 10 år är kordeza 21. hör ni hur det låter ? sånt här kan jag inte acceptera. hennes man riskerar nu upp till 6 års fängelse för att ha haft sex med en minderårig.

jag tycker synd om flickan. fatta hur mycket hon missar! nu lever hon iofs i ett land, där barn sällan får vara barn särskilt länge. tänk er alla härliga sommarkvällar vi fått uppleva som barn! barfotadans i ett gräs fuktigt av morgondagg. att trä smuntron på strån och sitta i gräset med en tidning. att springa barfota, så fötterna blir hur smutsiga som helst. kommer ni ihåg hur kvarterets alla barn samlades och lekte kurragömma? och hur sommarnattens milda vindar smekte sig mot kinderna? tänk hur mycket dessa fantastiska barn missar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0